gittigidiyor.com dan alışveriş yapan tüketicinin yasal hakları

Av.Yasin GİRGİN

Av.Yasin GİRGİN

1999 yılında Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nden mezun olan Av.Yasin GİRGİN yaklaşık 1 yıl hakimlik döneminin dışında 2000 yılından bu yana boşanma, velayet, nafaka ve mal paylaşımı gibi aile hukuku alanında avukatlık yapmaktadır. 120 köşe yazısı Hürriyet Gazetesi'nde de yayınlanan Yasin GİRGİN'in "Boşanma Davaları El Kitabı" ve "Evlilik Birliğinin Sona Ermesi" isimli iki kitabı da bulunmaktadır.
Av.Yasin GİRGİN

Ankara Avukat Bilişim SuçlarıBaşlık her ne kadar gittigidiyor.com’la ilgili olsa da, yazı içeriği tüm internet sitelerinden alışverişi kapsıyor. İnternetten alışveriş, yirmibirinci yüzyıl insanının en büyük keşiflerinden biri hiç şüphesiz. En uygun fiyata istediğiniz ürünün istediğiniz modelini üstelik hemen hemen hiç zaman harcamadan bulabilmek, satın alabilmek, kargoyla teslim alabilmek hayatı her zamankinden kolay hale getiriyor.

Her geçen gün artan internet kullanıcı sayısı ile birlikte e-ticaret yapan sitelerin ciroları da artmaya devam ediyor. Ülkemizden örnek verilirse örneğin hepsiburada.com’un 2010 yılı satış rakamı 154 milyon dolar olarak hesaplanmış.

Bir avukat olarak takip ettiğim kadarıyla işlem adedinin artmasına paralel olarak internetten yapılan alışverişlerde mağduriyet sayısı da artıyor. Bu mağduriyetlerden bir tanesi de “cayma hakkının kullanılmasında” göze çarpıyor.

e-bay tarafından satın alındıktan sonra artan bir grafik yaşayan gittigidiyor.com, mağduriyetleri önlemek için şöyle bir sistem geliştirmiş. Alıcı parayı gittigidiyor’a gönderiyor, paranın gönderilmesinden sonra satıcı ürünü kargoluyor. Kargo alıcıya ulaştıktan sonra alıcı ürünü kontrol ediyor, ürünü sağlam olarak teslim aldığını onaylarsa veya belli bir süre içinde onayladığını bildirmezse onaylanmış kabul edilerek para satıcıya aktarılıyor. Sıfır risk sistemi adı verilen bu sistemde alıcıya ürünü kontrol için 3 günlük bir süre tanınmış.

Peki ama sadece gittigidiyor’da günde ortalama 7.000 kere yapılan bu işlemler kanuna ne kadar uygun?

gittigidiyor.com, hepsiburada.com gibi internet sitelerinden yapılan alışverişler 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’una göre “mesafeli sözleşmeler” olarak adlandırılıyor.

İnternet sitelerinden yapılan alışverişlerde, satıcılar, alıcıya, kargoyu teslim alırken ürünü kontrol etmelerini ve hemen tutanak düzenlemelerini aksi halde ürünü sağlam olarak teslim almış kabul edileceklerini söylüyor. Bu sitelerde yapılan alışverişlerde tutanak düzenlememiş, ihmal etmiş yahut üründeki ayıbı sonradan fark etmiş alıcılar iade hakkını kaybediyor.

Buna karşın, Kanun’a göre, malın ayıpsız olarak tüketiciye teslim edildiğinin ispatı satıcıya yüklenmiş.

Kanuna göre, alıcılar, 7 gün içerisinde hiçbir hukuki ve cezai sorumluluk üstlenmeksizin ve hiçbir gerekçe göstermeksizin işlemden vazgeçebiliyor.

Mesafeli sözleşmelerde, cayma süresi Kanuna göre 7 gün olarak belirlenmişken, gittigidiyor.com’da bu süre 3 güne indirilmiştir. Kanuna göre, alıcının cayma bildiriminde bulunmasından itibaren 20 gün içerisinde satıcı, ödemeyi iade etmek ve malı geri almakla da yükümlü.

Kanuna göre, satıcı, siparişin eline geçmesinden itibaren 30 gün içinde malı alıcıya teslimle yükümlü tutulmuştur.

Bilgi paylaştıkça artar...Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir